No 5 zirņiem piešķiru

   

Grāmata ar ļoti glītu vāka noformējumu, bet kā bieži vien gadās, labs ārējais apalks ne vienmēr liecina par spēcīgu saturu. Anotācijā pārspīlēti nodēvēta par detektīvromānu, taču stāstījumā nav jūtama detektīvromānam raksturīgā spriedze. Stāstījumu drīzāk varētu raksturot kā lēnu, rāmu upes plūdumu. Tik vien kā grūtākais ir sarežģītie somu cilvēku vārdi, ielu un apdzīvoto vietu nosaukumi. Arī apjoms nav liels - izlasāma vienas dienas laikā.

Grāmatā aprakstīti divi laika posmi – tagadne un 1960. gada vasara.

Tagadne. 40 gadus vecā galdniecības uzņēmēja Rākele veic renovāciju vienā no Helsinku rajona jūgendstila ēkām, nojaucot starp dzīvokļiem 60-tajos gados uzlikto starpsienu. Starpsienā līdzās vecām avīzēm tiek atrasta skārda kastīte ar nogrieztu bizi, puķainu kleitu un kanifoliju (grāmatā gan šis vijoles stīgām domātais materiāls nodēvēts par kolofoniju). Rākele vēlas noskaidrot, kam šīs lietas piederējušas un kāpēc šī kastīte te paslēpta. Tā kā viņa nav detektīvs, savam izmeklējumam pievēršas tikai no darba brīvajā laikā. Iztaujājot vairākus vecus cilvēkus, kas atceras par tā laika kaimiņiem vai arī notikumiem, viņa pamazām sāk atšķetināt noslēpumu. Tikai šī noslēpuma atšķetināšana mijas ar remonta un galdniecības darbu aprakstu, kas personīgi mani neuzrunāja. To droši vien labāk izprastu cilvēki, kas šos darbus dara ikdienā. Protams, neiztika bez Rākeles personīgās dzīves apraksta, jo viņai ir dēls un nesakārtotas attiecības ar darba kolēģi.

1960. gada vasara. 19 gadus vecajai vijolniecei Hilkai no mazpilsētas uzspīd necerēta laime. Viņai tiek piešķirta stipendija, lai vasarā pie slavena vijoļspēles profesora Sibeliusa Akadēmijā trenētu savu vijoļspēli. Kamēr tante Aune pavada vasaru vasarnīcā ārpus Helsinkiem, jaunā meitene apmetas viņas lielajā jūgendstila dzīvoklī. Diemžēl pēc kāda laika meitene pazūd, un neviens to līdz pat mūsdienām nav atradis vai saticis.

 

Citāti

“Nav sieviešu un vīriešu darbu, ir darbi, kurus var darīt jebkurš.”

“Cilvēks pasaulē nav viens, simti redzamu un neredzamu saišu viņu saista ar citiem cilvēkiem.”


No 5 zirņiem piešķiru

 

Romāns iesākas ar stāstu par tēvu un dēlu, kas dodas vairāku stundu garā kāpienā augstu kalnos, lai pēc tam pa sniegoto nogāzi nobrauktu lejup. Taču rīta saules stari vēl nav atkausējuši ledus kārtu, kas klāj sniega virspusi, un notiek kritiens. Tas ir liktenīgs, jo pavisam nejauši abi ceļotāji atrod kalna upītes ledū iesalušu jaunas sievietes līķi. Vietējā policija drīz vien atklāj, ka tā ir Abija Kūpere, kas jau vairākus gadus tiek meklēta kādas slepkavības lietā.

Romāns ir par Kūperu ģimeni. Plaisa labi situētās un izglītotās ģimenes attiecībās radās pirms sešiem gadiem viesu rančo “Ūdensšķirtne”, kur viņi jau vairākkārtīgi bija pavadījuši vasaras atvaļinājumus. Nodevība un šķiršanās atstāj paliekošas sekas uz visiem četriem ģimenes locekļiem. Abijas protests, atsvešināšanās, kā arī saistība ar ekoteroristiem, pamazām sagrauj viņas dzīvi, virzot arvien tuvāk traģēdijai. Kā tas varēja notikt, ka gudrā meitene kļūst par slepkavības līdzinieci? 

Lai gan grāmatas sākumdaļā lasītājs uzzina, kā romāns beigsies, lasīt tāpat ir interesanti, jo autors apraksta katra tēla emocijas un to, kā katrs tiek galā ar savu zaudējumu. Lai gan jāatzīst, ka pēdējās 60-70 lappuses mani nedaudz garlaikoja un šķita sasteigtas.

 

Citāti par bērniem


No 5 zirņiem piešķiru

 

Īsti nesapratu, kāds šobrīd romāna galvenās varones Tildas vecums – 39 vai 46. Zināms tikai tas, ka viņa līdz pat šim vecumam izjutusi aizvainojumu pret savu māti. No sākuma tas bijis saistībā ar tēva prombūtni, bet pēc tam par to, ka astoņu vai deviņu gadu vecumā tika aizsūtīta uz internātskolu. Līdz pat mātes nāvei Tilda pārliecināta, ka māte viņu nav mīlējusi. Un te man rodas jautājums – vai tiešām tik ilgā laika posmā ne vienu reizi šie neatbildētie jautājumi vienai ar otru netika pārrunāti? Kā tas iespējams?

Pēc mātes nāves Tilda mātes dzīvoklī atrod vairākas dienasgrāmatas. Tā ir iespēja uzzināt kaut ko vairāk par mātes dzīvi un par viņas jūtām pret meitu.

Romānā viens pēc otra mijas tagadējās Tildas un septiņus, astoņus gadus vecās Tillijas stāstījums. Mani visvairāk sajūsmināja naivais bērna aprakstīto situāciju izklāsts. Ja tā būtu tikai bērniem domāta grāmata par Tilliju, piešķirtu augstāku novērtējumu, jo tieši šo sadaļu dēļ turpināju lasīt.

Tillija nav tāda kā citi bērni. Viņa redz to, ko citi neredz. Mirušos. Un viņa ar mirušajiem runā. Ja grāmatā tas tiek pasniegts kā meitenes īpašās spējas, es sliecos domāt, ka bērnības psihotraumu rezultātā Tillijai attīstījās šizofrēnija. Vēl viņai bija vairāki rituāli. Viens no tiem – sērkociņu aizdedzināšana. Kā viņa pati atzina, - “Daži cilvēki sevi savaino. Es dedzinu sērkociņus.”

Autore lasītājam līdz pat romāna beigām liek minēt, kurš no Tildas un Tillijas sarunu biedriem ir dzīvs un kurš ir iedomu jeb mirušais tēls.

 

Citāti


No 5 zirņiem piešķiru

   

Kriminālromānā paralēli vijas divi stāsti, kas noslēgumā saplūst kopā. Notikumi risinās ar bagātīgiem mežiem klātajā un mazapdzīvotajā Ziemeļzviedrijas reģionā Norlandē. Wikipēdijā izlasīju, ka Norlande aizņem 59% no Zviedrijas teritorijas, taču tajā mitinās vien 12,8% iedzīvotāju.

Pirmais stāsts. Matemātikas skolotājs Lenni pirms trim gadiem agri no rīta atstāja septiņpadsmitgadīgo meitu Līnu vienu pašu Sudraba ceļa autobusa pieturā. Kopš tās dienas Līnu neviens vairs nav redzējis. Šī notikuma dēļ izjukusi arī vīrieša laulība. Vainas apziņas vadīts, Lenni jau trešo gadu gaišās vasaras naktis pavada bezmiegā, izbraukājot Sudraba ceļa pamestās un neapdzīvotās teritorijas, cerībā atrast meitu.

Otrais stāsts. Septiņpadsmitgadīgā Meja kopā ar māti pārceļas uz dzīvi Norlandes mežā pie vīrieša – ciemata īpatņa, ar kuru māte iepazinusies internetā. 

Lenni ar Meju satiekas rudenī, sākoties skolas mācībām, jo Lenni ir Mejas klases audzinātājs.

Stāstījums lēns. Katrā ziņā vienā dienā romānu nespētu izlasīt. Sadrumstaloju to uz vairākiem vakariem pirms gulētiešanas. 

 

Citāti


Mājas lapā ievietoti oriģināli autores darbi, nevis kopijas vai tulkojumi no citām tīmekļa vietnēm. Rakstus, zīmējumus, idejas un fotogrāfijas nedrīkst pārpublicēt bez autores piekrišanas, kā arī nedrīkst izmantot komerciāliem mērķiem.

 

© Sanita Nikitenko



Tumši pelēkās krāsas datumos ievietoti raksti.




pārdomas 

 

Ne vienmēr brīvs nozīmē laimīgs.


lasītākie raksti tēmā

pēdējā mēneša laikā