1. DIENA

No Rīgas izlidojām pulksten 7:45. Lidojums ilgst 1 stundu 35 minūtes. Tā kā Vācijā pulkstenis jāpagriež vienu stundu atpakaļ, Berlīnes (Brandenburgas/BER) lidostas 1. terminālī ieradāmies pulksten 8:20.

Agrāk Berlīnē bija divas lidostas – Šēnefelde un Tēgele. Berlīnieši bija sevišķi iemīļojuši Tēgeles lidostu, jo tā atradās diezgan tuvu Berlīnes centram. Kad ciemojāmies te 2009. gadā (ceļojuma apraksts šeit), no Zoodārza līdz Tēgeles lidostai ekspress autobuss aizbrauca apmēram 15 minūšu laikā, bet parastais pilsētas autobuss sastrēgumstundā brauca apmēram 40 minūtes. Līdz ar jaunās Brandenburgas lidostas atvēršanu (2020. gada oktobris), Tēgeles lidosta tika slēgta. Savukārt Šēnefeldes lidosta tika iekļauta Brandenburgas lidostā kā viens no termināļiem.

2022. gada vasarā Vācijas valdība kompensēja degvielas cenu paaugstināšanos, tāpēc jūnijā, jūlijā un augustā gan vietējie iedzīvotāji, gan tūristi varēja izmantot 9 eiro mēnešbiļeti piepilsētas transportos. Mēs to iegādājāmies lidostā esošajā biļešu aparātā. Pirms tam gan vēl mājās esot, jūtūbē noskatījos vairākus video, kā to izdarīt. Tā kā katra biļete ir personalizēta, uz tās pašam ar pildspalvu jāuzraksta savs vārds un uzvārds. Līdz ar to vienmēr jābūt līdzi arī dokumentam, ko uzrādīt kopā ar šo biļeti. Mums visu piecu dienu laikā metro un vilcienos kontrole negadījās.

Vēl ir iespējams iegādāties Berlin WelcomeCard (www.berlin-welcomecard.de) noteiktam dienu skaitam. Šīs kartes īpašniekam bez sabiedriskā transporta izmantošanas vēl pienākas dažādas atlaides, piemēram, muzejos, kā arī pilsētas karte vai transporta shēmas. Lai no lidostas atbrauktu līdz Berlīnes centram, jāiegādājas Berlin WelcomeCard ABC zonai. Vienam cilvēkam šāda piecu dienu biļete izmaksā 50 eiro. Tas nozīmē, ka mums būtu jāmaksā 200 eiro, taču, izmantojot 9 eiro mēnešbiļeti, mēs ievērojami ietaupījām.

No Brandenburgas lidostas 1-2 termināļa kursē divi vilcieni. Mums derēja S9. Ar to braucām līdz pieturai Warschauer Straße (apmēram 40 minūtes). Tur pārsēdāmies U1 un braucām līdz gala pieturai Uhlandstraße (apmēram 20 minūtes). Vilciens S9 nekursē pārāk bieži. Vismaz rīta pusē tas brauc reizi stundā. Biju iepriekš apskatījusies grafiku, tāpēc paspējām uz vilcienu burtiski dažas minūtes pirms tā izbraukšanas. Kad vilciens sāka kustēties, apjuku, jo sekojošās trīs stacijas neuzrādījās tajā metro shēmā, kuru ielādēju savā telefonā. Aiz gala stacijas Terminal 1-2 seko Waßmannsdorf; Terminal 5; Grünbergallee; Altglienicke (šī pietura jau bija shēmā). Uz pilsētas centru var aizbraukt arī ar citiem sabiedriskajiem transportiem. Kā ērtāk līdz vajadzīgajam galapunktam nokļūt, var apskatīties mājas lapā https://sbahn.berlin/, kur jāievada abu galapunktu nosaukums, vēlamais datums un laiks.

Sabiedriskajos transportos (vismaz vilcienos un metro) jālieto maskas FFP2, taču daudzi brauc ar parastajām medicīnas maskām vai pat bez maskām.

Speciāli izvēlējos viesnīcu tuvu metro stacijai Uhlandstraße (apmēram 150-200m no stacijas), lai smagie koferi nebūtu jāstumj pārāk tālu. Arī centrālā metro un vilcienu stacija Zoologischer Garten atrodas vien 5-7 minūšu attālumā no viesnīcas.

Iepriekš viesnīcu biju pabrīdinājusi, ka atbrauksim pirms reģistrēšanās laika, tāpēc, nolikuši mantas, uzreiz devāmies savās dienas gaitās.

No Zoologischer Garten ar U2 braucām uz Potsdamer Platz, jo vairāki šajā dienā paredzētie apskates objekti atrodas šajā rajonā. Šie apskates objekti kartē atzīmēti ar sarkaniem cipariem.

1. Deutsches spionagemuseum / German Spy Museum / Spiegu muzejs (Leipziger Platz 9). Interesants būs tiem, kas lasīs (teksts ir arī angļu valodā) un pētīs. Te ir arī interaktīvas izklaides, piemēram, jāiziet lāzeru labirints vai jāizmēģina melu detektors.

Ieeja.

Abas ar meitu iejutāmies spiegu lomā. Pārģērbāmies tā, ka pašas sevi neatpazinām.

2. Air Service Berlin – Welt Ballon (Zimmerstraße 100). Lai paskatītos pilsētas panorāmu, ar gaisa balonu iespējams pacelties augšup gluži kā ar liftu. Gaisa balons ar trosi piestiprināts tā, lai tas tikai celtos augšā un pēc pāris minūtēm nolaistos lejā. Mēs šo iespēju neizmantojām, jo vērtīgāk būtu, ja ar gaisa balonu varētu lidot.

Groza apakšā redzama trose.

Tā gaisa balonu notur uz vietas.

3. Berliner Mauer (Niederkirchnerstraße 1). Berlīnes mūra paliekas, kas tagad ir vēsturisks piemineklis. Mūra vienā pusē izlikta āra izstāde, kurā dokumentē pirmskara, kara un pēckara laiku. Apraksti izlasāmi arī angļu valodā.

Mūris no ielas puses.

Mūris ar āra izstādi no pagalma puses.

4. Topographie des terrors (Niederkirchnerstraße 8) izkārtojies līdzās Berliner Mauer. "Trešā reiha" laikā šajā vietā atradās Valsts slepenās policijas, SS un Reiha drošības galvenā biroja štābs. Šajā muzejā mēs nebijām.

5.  Mall of Berlin liels tirdzniecības centrs ar apmēram 300 veikaliem. Tā 3. stāvā (vāciešiem tas skaitās 2. stāvs, jo ir arī nultais stāvs) atrodas ļoti daudz ēstuves. Ieeja gan no Leipziger Platz 9, gan no Leipziger Straße. Gan bērniem, gan pieaugušajiem, kam patīk lego, ir vērts ieiet Lego veikalā. Te no detaļām var izveidot pats savas minifigūriņas. Trīs tādas figūriņas maksā aptuveni 7 eiro. Lielveikalā no trešā stāva līdz pirmajam izveidota līkumota caurule - slidkalniņš, kuru izmanto ne tikai bērni, bet arī daži drosmīgie pieaugušie. Mani jaunieši arī bija starp tiem.

Veikala ieeja no Leipziger Straße.

Līkumotā caurule – slidkalniņš.

6.  Studio of Wonders (Leipziger Platz 12) vairāk nekā 20 dažādi foni, ko var izmantot interesantām fotogrāfijām, piemēram, priekš sociālajiem tīkliem. Te būtu jānāk jautrā draugu kompānijā ar cilvēkiem, kuriem patīk bildēties. Mēs līdz ieejai aizgājām, bet iekšā tomēr pārdomājām iet, jo trīs no mūsu ģimenes nemīl fotografēties, bet meita nevēlējās viena pati fotografēties. Foto studija atrodas lielveikala Mall of Berlin 3. stāvā (vāciešiem tas skaitās 2. stāvs).

7.  Sony centrs (Potsdamer Straße 4) – iespaidīgu celtņu komplekss. To centrālo laukumu sedz augsts kupolveida jumts. Starp celtnēm izveidots neliels parks. Milzīgais jumts virs tā rada dīvainu futūristisku sajūtu.

Sony centra iekšējais parks.

8. Legoland (Potsdamer Straße 4) atrodas līdzās Sony centram. Nevajag satraukties, ka ēka līdzinās nelielam kioskam. Legolandes centrs iekārtojies zem zemes. Te mēs bijām 2009. gadā. Bērniem ļoti patika, kaut nevar salīdzināt ar Dānijas Legolandi. Berlīnes Legolandei pēc Dānijas Legolandes apmeklējuma bija tāda mazuma piegarša.

Piešķīru  divus zirņus, jo patīkamas atmiņas šī vieta glabā jau 13 gadus.

Legolandei līdzās atrodas žirafe.

No Potsdamer Platz braucām uz lielāko un modernāko dzelzceļa staciju Hauptbahnhof, kur vilcieni izkārtojušies divos stāvos. Augšējā stāvā ir 6 ceļi, bet apakšējā stāvā – 12 ceļi. Stiklotā ēka tika atklāta 2006. gadā un vismaz tad tā bija lielākā vilcienu stacija Eiropā. Nezinu, vai šis statuss ir saglabājies vēl joprojām.

Lai no Potsdamer Platz tiktu uz šo vietu, ar vilcienu S1 vai S2 jābrauc vienu pieturu līdz Brandenburger Tor. Tad jāpārsēžas U5 un jānobrauc divas pieturas līdz Hauptbahnhof.

Stiklotā stacijas ēka no ārpuses.

Hauptbahnhof stacija. Skats no augšējā stāva uz apakšējo.

No Hauptbahnhof devāmies uz viesnīcas pusi. Līdz Zoologischer Garten var aizbraukt ar vilcieniem S3, S5, S7 un S9. Bijām ieplānojuši tāpat kā 2009. gadā iziet cauri pārtikas veikalam Ullrich, lai iegādātos ēdamo vakariņām un brokastīm. Šoreiz veikals šķita tāds saspiests, pārblīvēts, tāpēc nākamajās dienās gājām uz pārtikas veikalu REWE, kas atrodas netālu no metro stacijas Uhlandstraße. Te bija daudz plašāks un tīrāks nekā Ullrich pie Zoodārza. Lai pašiem neko nevajadzētu gatavot, iegādājāmies salātus un sagrieztus augļus, kas jau pārdevās trauciņos.

Mājas lapā ievietoti oriģināli autores darbi, nevis kopijas vai tulkojumi no citām tīmekļa vietnēm. Rakstus, zīmējumus, idejas un fotogrāfijas nedrīkst pārpublicēt bez autores piekrišanas, kā arī nedrīkst izmantot komerciāliem mērķiem.

© Sanita Nikitenko

Aizkulises

Novērtējuma apzīmējumi:

vērts redzēt

interesanti

superīgi

slikti;

nav vērts redzēt

Lai ceļojuma apraksts būtu pilnīgāks, izmantoti Google maps karšu fragmenti.

Vairākās vietās Berlīnē redzējām skaistus, ziedošus kokus. Internetā uzgāju, kas tas varētu būt Sophora japonica no Āzijas.

Lielveikala Mall of Berlin 1. stāvā bija novietots jaunais Teslas modelis Y. To varēja apskatīt un arī aptaustīt. Vāciešiem nebija nekādu pretenziju, ka šo mašīnu gluži kā rotaļu laukumu izmantoja bērni, kāpelējot iekšā un ārā, kā arī tēlojot, ka ar mašīnu brauc.

Lielveikala Mall of Berlin ieeja, kas atrodas uz Leipziger Straße, izrotāta ar krāsainiem lietussargiem. Uzraksts vēsta, ka pircēji tiek aicināti skaistākajā iepirkšanās centrā.

Netālu no Warschauer Straße stacijas, pa ceļam uz East Side Gallery (agleznotais Berlīnes mūris), pamanīju interesantas kāpnes.

Braucot ar kuģīti pa upi Šprē, ieraudzīju vides objektu ar krāsainiem ziediem. Tikai mājās, meklējot, kas tā par vietu, uzzināju, ka tas ir memoriāls pirmajai geju emancipācijas kustībai. Pirms tam es domāju, ka tas ir bērniem domāts vides objekts.

Berlīnē uz Straße des 17. Juni padomju laika memoriāls norobežots ar sētu. Vai vācieši to tāpat taisās nojaukt kā latvieši Uzvaras pieminekli?

Līdzko dēls ieraudzīja Berlīnes luksofora zaļo cilvēciņu, viņš pateica, ka tas ir mūsu Sprīdītis.

Pirms eksperimentu izrādes, kas notika Tehnikas muzeja vasaras dārzā, darbojās interesanta “burbuļu taisīšanas mašīna”. Tā es to nosaucu.

Vienā no zoodārza veikaliem iegādājos koka klucīti (Ecocube), kurā var izaudzēt bambusu. Fotogrāfiju ar izaugušo bambusu atradu internetā. Ceru, ka man izdosies izaudzēt tādu pašu.

Tehnikas muzeja veikalā nopirku GeoBender kubu, kas sastāv no 12 piramīdām un 36 magnētiem. No šī kuba iespējams izveidot dažādu formu objektus. Uz kastītes uzrādās, ka var salikt vairāk kā 70 transformācijas. Nemaz neticas, ka tik daudz.