Uzdevums: Izvēlēties jebkāda mākslinieka gleznu ar portretu un mēģināt ar mājās pieejamām lietām to atdarināt (nevis zīmēt vai gleznot). Vēlams pielietot asprātīgus un humoristiskus elementus.

 

 Atveidotās mākslinieku gleznas skolēnu interpretācijā:

 

Renē Magrits

“Cilvēka dēls” (1964.)

 

Izmantoju savu mēteli, tēta kaklasaiti un kreklu, māsas platmali. Stāvēju pie mola, lai izskatītos līdzīgāk gleznai. Ābola vietā ieliku covid-19 vīrusu.

 

Renē Magrits

“Gaišredzība. Pašportrets” (1936.)

 

Molberta vietā izmantoju nošu statīvu. Putnu zīmēju pati, jo mājās nevarēju atrast pietiekami labu putna zīmējumu. Paletes vietā izmantoju pelēku kastes vāku. Arī ola nav īsta, - tā ir no plastmasas. Modelis ir mans mazais brālis.

 

Donalds Zolans

“Makšķernieks”

 

Lai atveidotu gleznu, tika gaidīts saullēkts, jo bija svarīgi, lai virs horizonta būtu redzama saule. Sēdēju uz laipas tāpat kā puika, tikai apģērbs bija savādāks, jo ziema. Izmantoju makšķeri un cepuri. Bija grūti nofotografēt pareizā rakursā. Pie tam man sala kājas.

 

Ramzi Taskiran

 

 

Gleznu atveidoju ar virtuvē pieejamiem materiāliem. Izmantoju divas krāsainas lupatiņas kā sievietes vesti, melnu maisu kā matus, tomātus un Coca-cola papīrīti kā galvas apsēju, papīru kā seju un kaklu, dvielīti kā blūzi, šokolādi un saulespuķu sēkliņas kā seju, ķiplokus kā kaklarotu. Uz labā pleca no saulespuķu sēkliņām uzliku arī mākslinieka parakstu.

 

Pablo Pikaso

“Doras Māras portrets” (1937.)

 

Kā kontūras izmantoju vadus, jo tie viegli lokās. Fonu aizpildīju ar koka skaidiņām, sveces parafīnu, dažādiem skolas piederumiem, mandarīnu mizām un plastmasas iepakojuma gabaliņiem. Sejai izmantoju nokrāsotus vates gabaliņus, papīra dvieli, palmveidīga telpauga lapu, smilšpapīru u.c.

 

Renē Magrits

“Lietas būtība” (1928.)

 

Zilais fons ir mans palags. Koferi un baritonu tētis atnesa no garāžas. Oriģināli jābūt tubai. Roku mēģināju padarīt netīru ar kamīna sodrējiem. Vēl atnesu prožektoru, jo bija jākoriģē krāsa.

 

 

Autors nezināms

“Austrijas Margaretas portrets” (16. gs.)

 

Atdarinot Margaretas izskatu, uz sejas uzliku miltus, lai padarītu to gaišāku. Izveidoju abstraktu fonu. Eņģelis bija mana māsa ar aptītu šalli ap rokām.

 

 

Edvards Munks

“Kliedziens” (1893.)

 

Fons izveidots no drēbēm un dažādām mantām (tekstīlijas). Viss atrodas uz grīdas. Divi cilvēki fonā pievienoti no atsevišķas bildes.

 

 

Jans Vermērs

“Meitene ar pērļu auskaru” (1665.)

 

 

 

Gleznas tapšanā izmantoti dažādi ēdieni. Seja un deguns izveidoti no baltmaizes, acis ir zefīrs un melnie pipari, sejas ēna ir siers, lūpas ir tomātu mērce. Mati veidoti no dažādu veidu makaroniem, bet kā galvassega izmantotas šokolādes konfektes zilā iepakojumā. Apģērbs ir žāvēti augļi. Auskars ir poga.

 

 

Elita Patmalniece

“Princese Svētdiena” (2009.)

 

Melnais siluets izgriezts no papīra. Kronim izmantotas konfektes un mežģīnes. Mati ir no krāsainiem salmiem. Kā lente izmantotas krelles un rokassprādzes, bet lūpas un matu aksesuārs ir rotaļlietas. Acis un uzacis veidotas ar pērlītēm.

 

 

 Vecums: 7.-12. klase

 Darba ilgums: 2 mācību stundas

 Nepieciešamie materiāli: dators ar pieeju internetam, dažādas mājās atrodamas lietas.

 

 Metodiskie ieteikumi:

1. Skolēns izvēlas jebkādu no skolotājas piedāvātajām gleznu reprodukcijām.

SIEVIEŠU PORTRETI (šeit).

VĪRIEŠU PORTRETI (šeit).

2. Ja neviena no skolotājas piedāvātajām gleznu reprodukcijām nešķiet saistoša, internetā atrod sev piemērotāko gleznu.

3. Mēģina atdarināt gleznā esošos objektus ar mājās pieejamām lietām. Vēlams pielietot asprātību un humoru.

4. Nofotografē savu atveidoto gleznu. Ja nepieciešams, palūdz mājinieka palīdzību.

5. Noformē darbu nodošanai (piemēram, wordā vai powerpointā), kā aprakstīts zemāk.

KREISAJĀ  PUSĒ

Izvēlētās gleznas fotogrāfija.

Ja ir pieejama informācija, tad zem fotogrāfijas jāuzrāda gleznas autors, nosaukums, radīšanas gads.

 

LABAJĀ  PUSĒ

Skolēna atveidotās gleznas fotogrāfija.

Zem fotogrāfijas apmēram 3-5 teikumos jāuzraksta, kādus galvenos elementus šajā gleznā mēģināja atveidot, un kas tam tika izmantots. Kāpēc?

 

Piezīme.

Šo uzdevumu pildīja 7., 8. un 9. klases skolēni attālinātās mācīšanās laikā 2020. gada decembrī. Vairāki skolēni savās e-pasta vēstulēs atzinās, ka šis bija viens no interesantākajiem uzdevumiem. Dažiem gleznas atveidošanas procesā tika iesaistīta pat visa ģimene.

Mājas lapā ievietoti oriģināli autores darbi, nevis kopijas vai tulkojumi no citām tīmekļa vietnēm. Rakstus, zīmējumus, idejas un fotogrāfijas nedrīkst pārpublicēt bez autores piekrišanas, kā arī nedrīkst izmantot komerciāliem mērķiem.

 

© Sanita Nikitenko